Стр.114-115 Модуль 4 ГДЗ Starlight Баранова 10 класс

Раздел 4.8
Навыки устной речи
Задание 1
(3 минуты)
1 RNE Представьте, что вы готовите проект вместе со своим другом. Вы нашли интересный материал для презентации и хотите прочитать этот текст своему другу. У вас есть 1,5 минуты, чтобы прочитать текст про себя; затем будьте готовы прочитать его вслух. У вас будет не более 1,5 минут на чтение.
Байкал, самое глубокое озеро в мире, является домом для очень необычного обитателя. Байкальский тюлень, или нерпа, – единственный вид тюленей, который живет исключительно в пресной воде. Считается, что он живет в этом озере в Сибири уже два миллиона лет. Никто точно не знает, как он туда попал. По одной из версий, в какой-то момент Байкал соединился с морем, и он попал туда оттуда. Или же он мог попасть в озеро по ручьям и рекам.
Байкальский тюлень отличается от других тюленей. Взрослые особи достигают одного с половиной метра в длину, что делает их самыми маленькими тюленями в мире. В их теле содержится большее, чем обычно, количество крови, что делает их исключительными ныряльщиками. Они живут дольше других тюленей, достигая возраста до пятидесяти лет.
Это уникальное животное продолжает выживать, несмотря на то, что на него охотятся. Однако ему необходима наша забота, чтобы обеспечить его будущее.

Решение #

Транскрипция сложных для произношения слов:

2 a) Послушайте, как два ученика читают текст. Кто выступил лучше?
Текст аудирования:
Ученик A
Байкал, самое глубокое озеро в мире, является домом для очень необычного обитателя. Байкальский тюлень, или нерпа, – единственный вид тюленей, который живет исключительно в пресной воде. Считается, что он живет в этом озере в Сибири уже два миллиона лет. Никто точно не знает, как он туда попал. По одной из версий, в какой-то момент Байкал соединился с морем, и он попал туда оттуда. Или же он мог попасть в озеро по ручьям и рекам.
Байкальский тюлень отличается от других тюленей. Взрослые особи достигают одного с половиной метра в длину, что делает их самыми маленькими тюленями в мире. В их теле содержится большее, чем обычно, количество крови, что делает их исключительными ныряльщиками. Они живут дольше других тюленей, достигая возраста до пятидесяти лет.
Это уникальное животное продолжает выживать, несмотря на то, что на него охотятся. Однако ему необходима наша забота, чтобы обеспечить его будущее.
Ученик В
Байкал, самое глубокое озеро в мире, является домом для очень необычного обитателя. Байкальский тюлень, или нерпа, – единственный вид тюленей, который живет исключительно в пресной воде. Считается, что он живет в этом озере в Сибири уже два миллиона лет. Никто точно не знает, как он туда попал. По одной из версий, в какой-то момент Байкал соединился с морем, и он попал туда оттуда. Или же он мог попасть в озеро по ручьям и рекам.
Байкальский тюлень отличается от других тюленей. Взрослые особи достигают одного с половиной метра в длину, что делает их самыми маленькими тюленями в мире. В их теле содержится большее, чем обычно, количество крови, что делает их исключительными ныряльщиками. Они живут дольше других тюленей, достигая возраста до пятидесяти лет.
Это уникальное животное продолжает выживать, несмотря на то, что на него охотятся. Однако ему необходима наша забота, чтобы обеспечить его будущее.

Решение #

Student B gave a better reading. (Ученик В выступил лучше.)

b) Прослушайте более слабого ученика еще раз и оцените его/ее работу. Перерисуйте таблицу и отметьте по одному квадратику для каждого пункта.
скорость
ясность
произношение
интонация
ритм

хорошо
плохо
Текст аудирования:
Ученик A
Байкал, самое глубокое озеро в мире, является домом для очень необычного обитателя. Байкальский тюлень, или нерпа, – единственный вид тюленей, который живет исключительно в пресной воде. Считается, что он живет в этом озере в Сибири уже два миллиона лет. Никто точно не знает, как он туда попал. По одной из версий, в какой-то момент Байкал соединился с морем, и он попал туда оттуда. Или же он мог попасть в озеро по ручьям и рекам.
Байкальский тюлень отличается от других тюленей. Взрослые особи достигают одного с половиной метра в длину, что делает их самыми маленькими тюленями в мире. В их теле содержится большее, чем обычно, количество крови, что делает их исключительными ныряльщиками. Они живут дольше других тюленей, достигая возраста до пятидесяти лет.
Это уникальное животное продолжает выживать, несмотря на то, что на него охотятся. Однако ему необходима наша забота, чтобы обеспечить его будущее.

Задание 2
(3 минуты)
3 RNE Изучите рекламу.
Дом, зеленый дом!
СЕГОДНЯ 24 АПРЕЛЯ 10 утра – 6 вечера
Не пропустите!
Узнайте, как сделать свой дом более экологичным.
Бесплатные мастер-классы
За небольшую плату можно получить пособие
Вы решили принять участие в семинаре и теперь хотели бы получить больше информации. За 1,5 минуты вы должны задать пять прямых вопросов, чтобы выяснить следующее:
1) место проведения
2) нужно ли бронировать место
3) количество занятий
4) охватываемые темы
5) цена пособия
У вас есть 20 секунд, чтобы задать каждый вопрос.

Решение #

1 Where is the workshop located? (Где проводится мастер-класс?)
2 Do I have to book a place? (Нужно ли мне бронировать место?)
3 How many classes are there? (Сколько будет занятий?)
4 What topics will be covered? (Какие темы будут освещаться?)
5 How much does the handbook cost? (Сколько стоит пособие?)

4 a) Послушайте, как два ученика задают вопросы. Кто выступил слабее?
Текст аудирования:
Ученик А
Где находится семинар?
Нужно ли бронировать место?
Какие темы рассматриваются?
Какова цена пособия?
Ученик Б
Где проходит семинар?
Нужно ли бронировать место?
Сколько всего занятий?
Какие темы рассматриваются?
Какова цена пособия?

Решение #

Student A gave a weaker performance. (Ученик A выступил слабее.)

b) Определите ошибку слабого ученика. Выберите один пункт.
пропуск вопроса
неправильная интерпретация подсказки
грамматические ошибки
использование неправильной интонации
не относящийся к делу вопрос

Решение #

Leaving out a question. (Пропуск вопроса.)

Задание 3
(3,5 минуты)
5 RNE Представьте, что это фотографии из вашего фотоальбома. Выберите одну фотографию, чтобы представить ее своему другу.
Вы должны будете начать говорить через 1,5 минуты и говорить не более 2 минут (12-15 предложений). В своей речи не забудьте рассказать о том:
когда вы сделали фотографию
что/кто изображен на фотографии
что происходит
почему вы сделали фотографию
почему вы решили показать фотографию своему другу.
Вы должны говорить непрерывно, начиная с: «Я выбрал фотографию номер...».

Решение #1

Photo 1
I’ve chosen photo number one to talk about. This photo was taken a few months ago when I took part in planting trees near our school. These are my classmates, John, Rose and Emily. They are planting trees. This was part of ecological initiative at our school. We volunteered to do this to help the environment and also to improve our schoolyard. It was quite warm that day. That’s why everyone is wearing shorts and T-shirts. They were all given to us by the school. I took this photo for our school newspaper. It printed an article on how the students help environment. I decided to show this photo to you because I wanted you to know more about activities at our school.
(Я выбрал для рассказа фотографию номер один. Эта фотография была сделана несколько месяцев назад, когда я принимал участие в посадке деревьев возле нашей школы. Это мои одноклассники, Джон, Роуз и Эмили. Они сажают деревья. Это было частью экологической инициативы в нашей школе. Мы вызвались сделать это, чтобы помочь окружающей среде, а также улучшить наш школьный двор. В тот день было довольно тепло. Вот почему все одеты в шорты и футболки. Всю одежду нам предоставила школа. Я сделал эту фотографию для нашей школьной газеты. В ней была напечатана статья о том, как ученики помогают окружающей среде. Я решил показать эту фотографию тебе, потому что хотел, чтобы ты узнал больше о мероприятиях в нашей школе.)

Решение #2

Photo 2
I’ve chosen photo number two to talk about. This photo was taken last weekend when my cousin and I volunteered to help the local council clean up some woods near my house. I often go there walking my dog and it’s a very popular spot with walkers and picnickers. Unfortunately, people do tend to drop litter there. That’s my cousin Mike in the picture. He’s picking up rubbish and putting it into a blue plastic bin bag. The amount of plastic bags and bottles we collected that day! It’s a good thing they gave us gloves to wear. Otherwise, it would have been quite unhygienic. As you can see, it’s a very pretty area of woodland and it’s a great shame that people pollute it so much. I took the photo because I wanted to capture Mike in action! He looks as if he’s really working hard, doesn’t he? I thought you’d like to see the picture because I wanted you to understand how committed Mike and I are to looking after the environment.
(Я выбрал для рассказа фотографию номер два. Это фото было сделано в прошлые выходные, когда мы с моим двоюродным братом вызвались помочь местному совету очистить лес рядом с моим домом. Я часто гуляю там со своей собакой, и это очень популярное место среди любителей прогулок и пикников. К сожалению, люди часто бросают там мусор. На фотографии мой двоюродный брат Майк. Он собирает мусор и складывает его в синий пластиковый пакет для мусора. Сколько пластиковых пакетов и бутылок мы собрали в тот день! Хорошо, что нам выдали перчатки. Иначе было бы довольно негигиенично. Как видишь, это очень красивый участок леса, и очень жаль, что люди так сильно его загрязняют. Я сделал эту фотографию, потому что хотел запечатлеть Майка в действии! Он выглядит так, как будто действительно усердно работает, не так ли? Я подумал, что ты захочешь увидеть эту фотографию, потому что я хотел, чтобы ты понял, как мы с Майком заботимся об окружающей среде.)

Решение #3

Photo 3
I’ve chosen photo number three to talk about. It was taken last week when we had a recycling day at college. That’s me in the middle, my friend Arlene on the left and my other friend Rosy on the right. I’ve got a plastic crate full of plastic bottles, Arlene’s basket is full of glass bottles. Rosy was in charge of collecting old newspapers, magazines and other unwanted papers. We got a fellow-student to take our picture as we were on our way to the recycling bins. That’s why it looks a bit posed and we are all smiling at the camera. I think it’s great that our college encourages us to take the initiative and do something helpful for the environment like recycling. You know that you are not just helping to reduce the amount of rubbish in landfills. You are also helping to educate people by raising awareness of environmental issues. I got someone to take this photo of us as a keepsake of the day. I wanted to share it with you because I know you care a lot about the environment. Maybe you take part in events at your college.
(Я выбрала для рассказа фотографию номер три. Она была сделана на прошлой неделе, когда у нас в колледже был день переработки мусора. Это я в центре, моя подруга Арлин слева и еще одна моя подруга Рози справа. У меня пластиковый ящик, полный пластиковых бутылок, а корзина Арлин полна стеклянных бутылок. Рози отвечала за сбор старых газет, журналов и других ненужных бумаг. Мы попросили однокурсника сфотографировать нас, когда мы шли к контейнерам для мусора. Поэтому фотография выглядит немного постановочной, и мы все улыбаемся в камеру. Я думаю, это здорово, что наш колледж поощряет нас проявлять инициативу и делать что-то полезное для окружающей среды, например, перерабатывать мусор. Вы знаете, что не просто помогаете уменьшить количество мусора на свалках. Вы также помогаете просвещать людей, повышая их осведомленность об экологических проблемах. Я попросила кого-то сделать эту фотографию на память о том дне. Я хотела поделиться ею с тобой, потому что знаю, что ты очень заботишься об окружающей среде. Возможно, ты принимаешь участие в мероприятиях в своем колледже.)

6 Послушайте, как ученик рассказывает об одной из фотографий. Какую из фотографий описывает ученик? Почему ученик сделал эту фотографию? Почему ученик решил показать фотографию своему другу?
Изложение причин, побудивших сделать фотографию
Я сделал эту фотографию, потому что/для того, чтобы
Причиной, по которой я сделал эту фотографию, было...
Я хотел запечатлеть/показать/запомнить...
Изложение причин для показа фотографии кому-то другому
Я хотел показать тебе...
Я показываю тебе эту фотографию, потому что...
Я хотел, чтобы ты понял/ увидел/узнал...
Я подумал, что ты захочешь посмотреть...
Я хотел поделиться...
Лексика по теме
plant trees (сажать деревья)
saplings (саженцы)
shovel (лопата)
watering can (лейка)
dig a hole (копать яму)
hard/tiring work (тяжёлая/утомительная работа)
wear gloves (надевать перчатки)
pick up rubbish (собирать мусор)
bin bag (мусорный пакет)
plastic bags/bottles (пластиковые пакеты/бутылки)
litter (мусор)
clean up the park/beach/forest/neighbourhood (очистить парк/пляж/лес/район)
recycling campaign (кампания по переработке отходов)
take sth to the recycling bin/bottle bank (сдавать что-либо в мусорный бак/контейнер для бутылок)
reduce amount of rubbish in landfills (уменьшить количество мусора на свалках)
educate people (просвещать людей)
raise awareness (повышать осведомлённость)

Текст аудирования:
Я выбрал для рассказа фотографию номер один. Я сделал эту фотографию, когда мой класс пошел сажать деревья на поле возле нашей школы. Поле было совершенно пустым, и мы решили сделать парк. На фотографии вы видите трех моих одноклассников. Они готовятся выкопать яму в земле и посадить несколько саженцев. Надеюсь, они вырастут в большие красивые деревья. У них есть маленькие лопаты, чтобы копать ямки. Как видишь, земля была очень сухой. Вот почему нам понадобилась лейка! Это была тяжелая работа! Мэнди надела перчатки, чтобы защитить свои руки. Я сделал эту фотографию, чтобы мы могли показать всем, что у нас получилось. Я также хотел запомнить этот день, потому что мы так хорошо провели время. Я показываю тебе эту фотографию, потому что чувствую гордость за проделанную нами работу.

Решение #

The student is describing photo number 1. They took the photo to show people what they had done to help the environment. They decided to show the picture to their friend because they felt proud of the work they did.
(Ученик описывает фотографию номер 1. Он сделал эту фотографию, чтобы показать людям, что он сделал, чтобы помочь окружающей среде. Он решил показать фотографию своему другу, потому что чувствовал гордость за проделанную работу.)
Приведем выдержку из задания из учебника Баранова, Дули, Копылова 10 класс, Просвещение:
Unit 4.8
Speaking Skills
Task 1
(3 minutes)
1 RNE Imagine you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently; then be ready to read it aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.
Lake Baikal, the deepest lake in the world, is home to a very unusual resident The Baikal seal, or nerpa. is the only species of seal that lives entirely In fresh water. It Is thought to have lived In this lake In Siberia for two million years. No one is sure how It got there. One theory is that at some time Lake Baikal joined the sea and it came from there. Or it could have swum up streams and rivers to the lake.
The Baikal seal is different from other seals. Adults are around one and a third metres tong, making them the world’s smallest seal. Their bodies contain a larger than usual amount of blood, which makes them exceptional divers. They live longer than other seals, too. reaching an age of up to fifty.
This unique animal sail continues to survive, in spite of being hunted. However. It needs all our care to ensure Its future.

2 a) Listen to two students reading the text. Who gave a better reading?
Текст аудирования:
Student A
Lake Baikal, the deepest lake in the world, is home to a very unusual resident. The Baikal seal, or nerpa, is the only species of seal that lives entirely in fresh water. It is thought to have lived in this lake in Siberia for two million years. No one is sure how it got there. One theory is that at some time Lake Baikal joined the sea and it came from there. Or it could have swum up streams and rivers to the lake.
The Baikal seal is different from other seals. Adults are around one and a third meters long, making them the world’s smallest seal. Their bodies contain a larger than usual amount of blood, which makes them exceptional divers. They live longer than other seals, too, reaching an age of up to fifty.
This unique animal still continues to survive, in spite of being hunted. However, it needs all our care to ensure its future.
Student B
Lake Baikal, the deepest lake in the world, is home to a very unusual resident. The Baikal seal, or nerpa, is the only species of seal that lives entirely in fresh water. It is thought to have lived in this lake in Siberia for two million years. No one is sure how it got there. One theory is that at some time Lake Baikal joined the sea and it came from there. Or it could have swum up streams and rivers to the lake.
The Baikal seal is different from other seals. Adults are around one and a third meters long, making them the world’s smallest seal. Their bodies contain a larger than usual amount of blood, which makes them exceptional divers. They live longer than other seals, too, reaching an age of up to fifty.
This unique animal still continues to survive, in spite of being hunted. However, it needs all our care to ensure its future.

b) Listen to the weaker student again and evaluate his/her performance. Copy the table and tick one box for each item.
speed
clarity
pronunciation
intonation
rhythm

good
poor
Текст аудирования:
Student A
Lake Baikal, the deepest lake in the world, is home to a very unusual resident. The Baikal seal, or nerpa, is the only species of seal that lives entirely in fresh water. It is thought to have lived in this lake in Siberia for two million years. No one is sure how it got there. One theory is that at some time Lake Baikal joined the sea and it came from there. Or it could have swum up streams and rivers to the lake.
The Baikal seal is different from other seals. Adults are around one and a third meters long, making them the world’s smallest seal. Their bodies contain a larger than usual amount of blood, which makes them exceptional divers. They live longer than other seals, too, reaching an age of up to fifty.
This unique animal still continues to survive, in spite of being hunted. However, it needs all our care to ensure its future.
Task 2
(3 minutes)

3 RNE Study the advertisement.
Home Green Home!
WORKSHOP SATURDAY 24th APRIL 10 am -6 pm
Don’t miss it!
Learn how to make your home more environmentally friendly
Free guided classes
Handbook available for a small charge
You are thinking of participating in the workshop and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes, you are to ask five direct questions to find out the following:
1) location
2) if you have to book a place
3) number of classes
4) topics covered
5) price of handbook
You have 20 seconds to ask each question.

4 a) Listen to two students asking the questions. Who gives a weaker performance?
Текст аудирования:
Student A
Where is the workshop?
Do you have to book a place?
What topics are covered?
What is the price of the handbook?
Student B
Where is the workshop?
Do you have to book a place?
How many classes are there?
What topics are covered?
What is the price of the handbook?

b) Identify the weaker student’s mistake. Choose one item.
Leaving out a question
misinterpreting a prompt
making grammatical mistakes
using the wrong intonation
asking an irrelevant question

Task 3
(3.5 minutes)
5 RNE Imagine that these are photos from your photo album. Choose one photo to present to your friend.
You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12-15 sentences). In your talk, remember to speak about:
when you took the photo
what/who Is In the photo
what Is happening
why you took the photo
why you decided to show the picture to your friend
You have to talk continuously, starting with: “I’ve chosen photo number ...”

6 Listen to a student talking about one of the photos. Which of the photos is the student describing? Why did the student take the photo? Why did the student decide to show the picture to their friend?
Expressing reasons for taking a photo
I took this photo because/so that
The reason I took the photo was to...
I wanted to capture/show/ remember...
Expressing reasons for showing a photo to someone else
I wanted to show you ...
I am showing you this picture because ...
I wanted you to understand/ see/know …
I thought you would like to see ...
I wanted to share ...
Topic Vocabulary
plant trees
saplings
shovel
watering can
dig a hole
hard/tiring work
wear gloves
pick up rubbish
bin bag
plastic bags/bottles
litter
clean up the park/beach/forest/ neighbourhood
recycling campaign
take s/th to the recycling bin/ bottle bank
reduce amount of rubbish In landfills educate people
raise awareness
Текст аудирования:
I’ve chosen photo number one to talk about. I took this photo when my class went to plant trees in a field near our school. The field was completely empty so we thought we would make a park. In the photo you can see three of my classmates. They’re getting ready to dig a hole in the ground and plant some saplings. Hopefully, they will grow into beautiful big trees. They’ve got small shovels to dig the holes. As you can see, the ground was really dry. That’s why we needed the watering can! It was hard work! Mandy is wearing gloves to protect her hands. I took the photo so that we could show everybody what we had done. I also wanted to remember the day because we had such a good time. I am showing you this picture because I feel proud of the work that we did.
*Цитирирование части задания со ссылкой на учебник производится исключительно в учебных целях для лучшего понимания разбора решения задания.
*размещая тексты в комментариях ниже, вы автоматически соглашаетесь с пользовательским соглашением